Til forsiden

TV 2s samfunnsrapport

Her får du utdrag fra intervjuer og tilgang til hele Samfunnsrapporten til TV 2.

Etter feiringen av TV 2s 30-årsjubileum i fjor, har vi ønsket å vise hva Norge får igjen for å ha en kommersiell allmennkringkaster i Bergen. Vi har derfor laget det vi kaller for TV 2s Samfunnsrapport. Den sier blant annet noe om rollen TV 2 har hatt i mediesamfunnet i over tre tiår, og hvordan vi har løst og løser samfunnsoppdraget vårt. Samtidig peker den fremover mot hva vi må gjøre for å fortsette å levere journalistikk og norsk innhold som folk stoler på i 30 nye år.

Trykk her for å lese Samfunnsrapporten

Rapporten er laget som et magasin, og består av intervjuer fra viktige bidragsytere i TV 2 og mediehusets historie. Her er en smakebit:

Derfor er det viktig å gå bak fasaden

Med undersøkende dokumentarjournalistikk i «Norge bak fasaden» trekker Janne Amble og Kadafi Zaman frem menneskene, historiene og miljøene som vanligvis ikke er i medienes søkelys.

– Vi har for eksempel fått bryne oss på lukkede kristne miljøer som har store ressurser og fyrer på ti advokater bare vi tar kontakt.

Janne Amble

– Drivkraften vår er å vise norsk virkelighet sett med norske øyne. Vi skal formidle skjebner som ellers går under radaren og ta opp tema som overrasker, engasjerer og sjokkerer. Vi leter etter de viktige historiene som ikke fanges opp i den daglige nyhetsdekningen, sier Zaman.

Amble mener programmet spiller en viktig rolle i en mediehverdag med tøff kamp om oppmerksomheten og begrenset tilgang til mikrofonen for dem som ikke har store ressurser.

Programleder Kadafi Zaman og Janne Amble fra Norge bak fasaden.Programleder Kadafi Zaman og Janne Amble fra Norge bak fasaden.

– Vi ser etter mennesker som ikke er så ofte i media, men som likevel står i situasjoner der de har noe viktig å fortelle. Vi intervjuer sjelden eksperter og politikere, for vi vil høre om livene til alle de andre, sier hun.

Gjennom tre sesonger har programmet skapt stor oppmerksomhet om en rekke viktige samfunnstema: Menneskehandel i forbindelse med adopsjon til Norge, systematisk feiltolking av prøver for livmorhalskreft, hvordan det er å være på boligjakt som fattig, høyreekstreme miljøer, spillavhengighet og utnytting av østeuropeere som kommer til Norge for å jobbe.

En fjerde sesong er under innspilling og kommer på TV 2 i januar 2024.

– Jeg synes det er fantastisk at vi og teamet til Novemberfilm får lov til å jobbe med denne serien. TV 2 kunne kjøpt noe amerikansk ræl, men bruker i stedet penger på kostbart norsk innhold. Det er vi utrolig takknemlige for, og det er også viktig i en tid da vi ser stadig mer propaganda, fake news, desinformasjon og konspirasjonsteorier, sier Zaman.

Viktig å se på lukkede miljøer
Ikke alle miljøene Amble og Zaman kontakter, setter like stor pris på å bli sett i kortene.

– Det er ofte vanskelig å få tilgang til store institusjoner med mye makt, som jo virkelig bør være gjenstand for kritisk journalistikk. Vi har for eksempel fått bryne oss på lukkede kristne miljøer som har store ressurser og fyrer på ti advokater bare vi tar kontakt, forteller Amble.

Presseetiske og andre etiske hensyn gjør også at programskaperne må trå varsomt. Det er for eksempel svært mange hensyn å ta hvis temaet er barn som lever i barnevernsinstitusjon. Zaman forteller at redaksjonen er svært bevisst på at den har et ansvar for mennesker som stiller opp også etter at programmene er sendt.

– Det er ikke uten omkostning å stå frem på TV som fattig eller som avhopper fra en muslimsk menighet. Vi må sørge for at folk vet hva de går til. Det er mennesker dette handler om, og vi må være ærlige: Ja, det å stille opp kan bidra til å forbedre en systemsvikt, men hvis du står frem, kan du også oppleve mobbing, trakassering og til og med trusler, sier Zaman.

Les hele intervjuet i Samfunnsrapporten