TV 2Til forsiden
Produksjon

Innovativt prosjekt ble til prisvinnende eventbil

En ombygd bobil erstatter store og dyre TV-busser i sportsproduksjon.

Av Kjetil Frugård

TV 2 jakter alltid på lettere og smartere løsninger for produksjonen vår. – Målet er å sentralisere produksjonen vår mest mulig og ha minst mulig teknisk fotavtrykk ute i felt, sier produksjonsdirektør Jens C. Knudsen. Det smarte ved å redusere det tekniske fotavtrykket når vi skal lage tv-sendinger utenfor studio, er at TV 2 sparer kostnader, det blir mindre reisebelastning på våre ansatte og det blir mindre belastning på miljøet.

Knut Åge holder Gullruten-prisen

Eventbilen vant "Årets innovasjon" under Gullruten 2021.


Her er hjernen bak prosjektet, Knut Åge Heggtveit, som sammen med Trond Erik Reite har gjort dette mulig.

Denne prisen setter jeg utrolig stor pris på, og den viser den kraften som finnes i TV 2.
Olav T. Sandnes
Administrerende direktør/sjefsredaktør i TV 2

Utviklingen av eventbilen og fokus på mer sentralisert produksjon, skjer i et bredt og tett samarbeid mellom avdelingene Innholdsproduksjon og Produksjonsteknologi i TV 2, for å gi Sporten og Nyhetene effektive produksjonsløsninger. Både løsningsarkitekter, tekniske ledere, lydteknikere, kontribusjonsansvarlige, fotografer og produsenter er involvert i utviklingen.

Når eventbilen vår parkerer for produksjon av den nasjonale delen av for eksempel alpint, så står den ved siden av store tradisjonelle TV-busser fra andre selskaper. De tradisjonelle TV-bussene brukes til å produsere et ferdig tv-signal på stedet med mange mennesker involvert. TV 2 derimot, kan med våre nye løsninger flytte det meste av produksjonen hjem til TV 2s kontorer i Bergen og Oslo, og kun ha et fåtall medarbeidere på stedet. Eventbilen er en forlengelse av en lang tradisjon fra starten av Tour de France i 2004 og utviklingen av SNG-biler i TV 2 fra 2005- 2014, samt mye arbeid og fokus rundt sportsproduksjonenes arbeidsflyter for remote-produksjon.

Eventbilen er produksjonens forlengede arm inn i eventene, og dette er det siste av mange verktøy vi har i porteføljen vår for lettere produksjon. TV 2s innovasjon innenfor dette feltet er gjort mulig av den svært gode utbyggingen av fiber i Norge og den gode 4G-dekningen, men også i utlandet får vi benyttet denne arbeidsflyten.