Til forsiden

Kreditering og redaksjonelle henvisninger

Retningslinjer for kreditering og eksponering på og utenfor skjerm, samt virkemidler for bruk av henvisninger i redaksjonell tid.

Bilde fra TV-produksjon.Bilde fra TV-produksjon.

Alt innhold som er produsert av, for, eller ved investering fra TV 2, skal følge TV 2s regler for merking, kreditering og eksponering, og TV 2 skal, uavhengig av publiseringsform, fremstå tydelig som avsender for alle egenproduserte og bestilte produksjoner.

TV 2s mottatte sendemaster benyttes ved både lineære og digitale plattformer, og må hensyntas ved redaksjonelle henvisninger ved bruk av bumpere og teasere.

Fortekster, kreditering og bruk av logo

Fortekster

TV 2s drama- og dokumentarproduksjoner skal krediteres i fortittel med TV 2 og gitte produksjonsselskap i denne rekkefølge og med ordlyd under. Fortekstene kan tilpasses typografien og formspråket i resten av programmets vignett. En TV 2-serie skal stå i minst 3 sekunder, og ha en størrelse som er godt synlig.

TV 2s logoanimasjon skal komme før- eller som del av programmets vignett. Logoen skal helst stå på et levende bilde. Den skal stå i minst 3 sekunder. Den skal stå alene i bildet, uten annen tekst eller grafikk. Logoanimasjonen skal ha fast animasjon, størrelse og plassering midt i bildet.

  1. TV 2s logoanimasjon
    (min 3 sek)
  2. En TV 2-serie
    (TITTEL)
    (min 3 sek)
  3. Produsert av (produksjonsselskap)
  4. I samarbeid med X (samarbeidspartnere som trenger å krediteres, f.eks. co-produsenter)

Kreditering

Krediteringen legges i forbindelse med programmets tittel der denne utfolder seg i begynnelsen av programmet, enten som del av en vignett der dette produseres, eller i ren tekst. Produksjonsselskapets logo skal ikke brukes i fortekster. TV 2s logoanimasjon skal alltid ligge som første punkt, men man står fritt i rekkefølgen forvidere punkter.

Eksempel drama:

  • (TV 2 logo)
  • En TV 2-serie
  • Kjære landsmenn
  • Produsert av Plan-B

Eksempel dokumentar:

  • (TV 2 logo)
  • En TV 2-serie
  • Mordbrannen
  • Produsert av Novemberfilm

Hvis ønskelig kan tittel legges til slutt.

Kreditering med flere aktører (dramaproduksjoner)

(TV 2 logo)

En TV 2-serie

I samarbeid med (Co-investor/medprodusent)

(TITTEL)

Produsert av (produksjonsselskap)

Eksempel:

  • (TV 2 logo)
  • En TV 2-serie
  • Bortført
  • Produsert av Monster
  • i samarbeid med Netflix

Rulletekst

Formålet med rulletekst er å dekke seernes behov for vesentlig informasjon om hvem som har ansvar for programmet. I tillegg benyttes rulletekst til å kreditere egne eller eksterne aktører som har lovmessig krav på kreditering, så som komponister, forfattere etc.

Kreditering skal ikke brukes som belønning for arbeidsinnsats.

Rulletekstens lengde skal være maks 16 sekunder for alle programmer, med unntak av store dramaproduksjoner, store eventer og andre større produksjoner eller satsinger hvor det er særskilte behov. Eventuell rulletekst over 16 sekunder skal kun gjøres etter avtale med prosjekteier i TV 2.

I tillegg kommer produsentens logo og TV 2s sluttanimasjon. Produksjonsselskapet krediteres nest sist i rulleteksten. Produksjonsselskapets logo kan ikke vises lengre enn TV 2s, og maksimalt 3 sekunder.

Rulleteksten følges av vignett/logo for produksjons-selskap, maksimal varighet: 3 sekunder, og TV 2 Signaturvignett, varighet 5 sekunder.

I tillegg til å oppgi låt-tittel, forplikter TV 2 seg til å angi på produksjonens rulletekst eller tilsvarende:

  • Symbolet P i sirkel
  • Plateselskap
  • Artistnavn
  • Utgivelsesår

Det gis anledning til eksponering av produksjonsselskap, etter program, i forkant av TV 2s Signaturvignett eksponering etter følgende regler:

  • Maksimalt 3 sek. bevegelig vignett med lyd og bilde.
  • Innholdet skal bære preg av kreditering for utførelse og skal ikke være rene reklamefilmer for de enkelte produksjonsselskap.
  • Hvis krediteringsvignetten inneholder spesielle budskap kan TV 2 be om at det lages en variant som er tilpasset stemningen i programmet.
  • Vignetten skal leveres TV 2 for godkjennelse i god tid før programstart

NB! Produksjonsselskap skal ikke eksponeres ved program start, verken med lyd, tekst eller bilde. TV 2 Signaturen skal alltid være avslutning av programmet.

Alle programmer som defineres av TV 2s programavdeling under innholds-kategorien TV 2 Program, og produseres eksklusivt for en av TV 2s kanaler, skal ha følgende eksponering: Ved programmets slutt, etter rulletekst og evt. produksjonsselskap-vignett, skal TV 2 Signatur med kopirett og årstall vises. Den skal ha 5 sekunders varighet.

Signaturen skal alltid ligge i sin helhet, etter produksjonsselskapets vignett. Last ned her.

Dersom TV 2 kun har visningsrett, eller har bidratt ved produksjonen; skal TV 2 AS kun skrives med tekst, sammen med eventuelt andre aktører i slutten av rulletekst.

Mrk: Mellomrom mellom TV og 2 - TV 2 AS

All eksponering av TV 2 skal ligge som siste budskap i programmene.

Eksponering av TV 2 utenfor skjerm

Produksjonsselskapet plikter å eksponere TV 2 som avsender på alle naturlige steder hvor programmet og produksjonsselskapets produksjon av dette eksponeres. Med naturlige steder menes f.eks.:

  • Biler som skal profileres
  • Crewcard
  • Billetter
  • Scene dekor
  • Crew-bekledning
  • Skjermer (se punkt event)
  • Merchandising
  • Markedsmateriell

TV 2s logo skal være med på all kommunikasjon rettet mot publikum, med dette menes kommunikasjon som på en eller annen måte er knyttet til programmet. Dette kan være påmeldingsskjemaer for deltakere, annonser for å trekke publikum, skilting mm.

TV 2 skal i utgangspunktet være med i all eksponering hvis ikke noe annet er avtalt. All eksponering utenfor skjerm skal godkjennes av TV 2.

Der det benyttes skjermer på og utenfor scener, studio, konsertlokaler osv. skal TV 2 alltid eksponeres i tillegg til annen informasjon. Enten med TV 2s standard materiale eller med materiale laget spesielt for det aktuelle eventet.

Ved publikums-eventer hvor det forventes et visst antall tilskuere skal TV 2 alltid profileres som hoved-avsender av arrangementet. Det er TV 2s ansvar å ha profileringsmateriell tilgjengelig (bannere, flagg eller lignende). Det er produksjonsselskapets ansvar og håndtere dette på arrangementsstedet.

Oppvarmere, pauseunderholdning, event-programledere etc: Alle som er leiet inn direkte eller indirekte (via produksjonsselskap) for TV 2 og har som oppdrag å snakke til eller opptre for publikum skal gjøre det med TV 2 som tydelig avsender.

Dette punktet gjelder kun dersom det foreligger programsponsorer før produksjonsstart, eller underveis i produksjonen.

Det er TV 2 som bestemmer om programmets sponsorer skal være med i kommunikasjon utenfor skjerm. Produksjonsselskap som produserer for TV 2 må ikke gi, eller avtale, slik sponsoreksponering uten etter avtale med TV 2.

Dersom det skal gjøres innkjøp av produksjonsutstyr, tjenester, rekvisita eller premier skal programmets sponsorer først forespørres. Den aktuelle sponsoren skal først takke uttrykkelig (fortrinnsvis skriftlig) nei, før produksjonsselskapet kan spørre andre. Særlig varsomhet skal vises hvis man spør en konkurrent til programmets sponsor.

Produksjonsselskapet plikter også å legge forholdene til rette for sponsoraktiviteter tilknyttet programmet utenfor skjerm, så langt dette kan skje uten vesentlige uleiligheter. Alle kostnader må klargjøres på forhånd og selvsagt dekkes av sponsoren selv, dersom ikke annet er avtalt.

Henvisninger i redaksjonell tid

Man bør styre unna typiske lineære eller tidsbefestede begreper, som «i kveld», «etter pausen» og «neste uke», og i stedet benytte uttrykk som «straks», «kommer», «følg med videre» eller «neste episode».

Bumper kan brukes inn i programmets deler før pauser.

Tilleggtease: Tease til å spin-off-program på TV 2 Play. Avvikles automatisert i avspilling som lower third.

Tease før pause: Skal være innbrent i sendemaster. Eksempel: (bilde)

Tease før programslutt

Web-tease er en 10 sekunder lang grafikk, som oppfordrer seere til å gå til TV2.no for ytterligere programinnhold. Web-tease ligger som en plakat i slutten av programmet, og er innbrent i sendemaster. Grafikk til web-tease leveres til produksjonsselskapet av ansvarlig reporter hos TV2.no. Eksempel: (bilde)

Aktivitets-tease: Skal være innbrent i sendemaster.

Hash-tease: Henviser til sosiale medier og legges på hos TV 2. Eksempel: (bilde)

LIVE tease: Er en del av live-formater.