Til forsiden

Sosiale medier

Her finner du informasjon om hvordan levere klipp til TV 2s sosiale medier.

Mann som sitter i en vinduskarm og ser på mobiltelefonen sin.Mann som sitter i en vinduskarm og ser på mobiltelefonen sin.

Sosiale medier er viktig for markedsføringen av TV 2s programmer. SoMe-teamet i Marketing-avdelingen håndterer kontoene til TV 2. Produksjonsselskapene skal samarbeide med SoMe-ansvarlig for det aktuelle programmet om leveranse og innhold i klipp. Felles epost til teamet er some-marketing@tv2.no

Et vellykket SoMe-klipp står godt på egne ben uten at man må ha sett programmet for å forstå konteksten. Det må vekke en følelse, og skal underholde seeren fra første sekund – enten man ler, blir engasjert i en sak, blir rørt, provosert eller overrasket. Det er lurt å tenke på vinkling, og folk skal kunne relatere seg til innholdet.

For å få god spredning i sosiale medier er starten på et klipp helt avgjørende. Det første sekundet av et klipp er det viktigste, fordi det er her scrollerne avgjør om de vil se mer eller bla videre i feeden. Derfor er det lurt å starte rett på noe som vekker følelser og som tydelig viser hva klippet handler om. Et grep som kan brukes, er å vise noen få sekunder av et høydepunkt man får se senere i klippet, for så å gå til «starten» av situasjonen (in medias res).

Dersom leveransen er uten grafikk/formatering, skal materialet leveres i 16:9 (1920x1080) clean.

For alle andre leveranser:

Det er viktig at følgende spesifikasjoner benyttes:

  • 9:16 (1080x1920) – Instagram Story, Instagram Reels og TikTok – med logo, og teksting der det er avtalt
  • 4:5 (1080x1350) – Facebook – med logo, og teksting der det er avtalt
  • 16:9 (1920x1080) – clean

Husk å sette sekvensene i redigeringsprogrammet dere benytter i riktig ratio fra starten av og før det legges på grafikk-maler. Ellers vil størrelsesforholdene bli feil.

Det er viktig å sørge for at det ferdige klippet fungerer i 9:16 og 4:5 ved å tilpasse/sentrere bildene (det skal altså ikke være svart over og under videoen). Hvis det er vanskelig å sentrere bildet i 9:16, kan man løse det ved å dele skjermen i to. Merk at vi ikke ønsker dette virkemiddelet gjennom hele strekket, men der det passer. Bildene kan være ulikt plassert over og under, hvis det gir mening. Her er et eksempel:

Eksempel på bildebrukEksempel på bildebruk

Eksempel på bildebruk.Eksempel på bildebruk.

Det kan også være lurt å sjekke om tekstingen og annen grafikk havner i det vi kaller «Safe zones». Dette kan du sjekke ved å bruke malverket som heter «TV 2 Safe Zones» i Essential Graphics og velge det formatet du skal bruke, for å se at tekstingen eller grafikken ikke havner bak likerknapp, kommentarfelt etc. på selve plattformen.

Malverk for teksting og logosetting på SoMe-klipp i Premiere Pro lastes ned her:
https://assets.adobe.com/public/b5cb3081-607b-49c0-7c57-8881f01bed80

For å legge til malene, må du logge inn på denne lenken med samme Adobe-bruker som du har i Premiere, og klikke «Følg Bibliotek». Da vil du finne de under «Vindu - Essential Graphics». Dette krever en omstart av Premiere.

Skjermbilde fra Premier.Skjermbilde fra Premier.

Malverket brukes til blant annet teksting, sette på logo og supring av navn. Det vi bruker mest er «TV 2 teksting 2.0» (bruk denne som standard), «TV 2 Ord», «TV 2 Hvit logo» og «TV 2 Navnesuper»:

Skjermbilde fra Premier.Skjermbilde fra Premier.

Disse drar man over på tidslinjen og redigerer slik man vil ha det i Essential graphics:

Skjermbilde fra Premier.Skjermbilde fra Premier.

Skjermbilde fra Premier.Skjermbilde fra Premier.

Til klipp i 9:16 skal man bruke «Instagram Reels» både på logo og tekst, mens på 4:5 bruker man den som heter «4:5».

Fonten som skal brukes finner dere her: https://designmanual.tv2.no/document/5#/typografi/tv-2-sans

ANNEN GRAFIKKBRUK

Dere er velkomne til å benytte kreative virkemidler i form av tekst der det passer seg. Eksempelvis utheve enkelte ord, gjøre dem større eller bevegelige.

Eksempel på bilde.Eksempel på bilde.

Eksempel på bilde.Eksempel på bilde.

Eksempel på bilde.Eksempel på bilde.

Her finnes det ikke et fasitsvar – det handler om å la innholdet bestemme klippets lengde. Gjennomsnittsklippet ligger på ca. 1 min., men om klippet fungerer best på 15 sekunder, går det også fint – og det samme gjelder andre veien; hvis man trenger 90 sekunder til å fortelle det man vil, så bruker man 90 sekunder. Men å prøve å holde det til ca. 1 min. (+/-) er en grei tommelfingerregel.

SoMe-klipp som leveres til TV 2 ønskes levert med minus 14 lufs stereo + splittede lydspor. Musikk, effekter og dialog på ulike lydspor.

SoMe-klipp til våre eksterne profiler skal være ferdig mikset til SoMe og ha minus 14 lufs, stereo.

TV 2 er opptatt av språk, og det er først og fremst viktig at all tekst korrekturleses. Klipp med feil grammatikk må leveres på nytt.

Her er noen av våre retningslinjer for teksting:

  1. Vi bruker sidestilte anførselstegn, altså «» og ikke “”
  2. Vi bruker ikke sitatstreker, bortsett fra når mer enn én person snakker i samme frame. Eksempel:
    – Hei! (Person 1 som snakker)
    – Hallo! (Person 2 som snakker samtidig)
  3. Vi bruker fortsettelsesstreker på ufullstendige setninger. De avsluttes med mellomrom og bindestrek, og fortsetter med bindestrek og mellomrom. Her er et eksempel:
    Tekstbolk 1: Jeg sier noe så langt at det faktisk -
    Tekstbolk 2: - fortsetter på neste frame fordi det ikke var plass.
  4. Det er også mulig å bruke ellipse (...) der setninger ikke fullføres. Merk at det skal være mellomrom før ellipse når setningen avbrytes etter et helt ord, og det skal ikke være mellomrom hvis setningen avbrytes midt i et ord: Dette er to eksempler på korrekt bruk:
    1. Det var ikke jeg som ...
    2. Det var ikke jeg som dre...

Vi ønsker å ha en ryddig godkjenningsprosess før dere sender oss klippene i fullkvalitet. Last opp påsynsfiler på for eksempel Vimeo, Frame.io eller Dropbox, lag en link og lim denne inn i en mail som dere sender til SoMe-ansvarlig. På denne måten kan vi gi en samlet tilbakemelding.

Hvor de ferdige og godkjente klippene leveres, avtales med SoMe-ansvarlig, men som hovedregel er det en av disse:

  1. FTP. Alle produksjonsselskaper har et eget brukernavn og passord til ftp-serveren vår. Om dere ikke har fått dette må dere spørre SoMe-ansvarlig/innholdprodusent om dette. Materialet droppes inn på Marketing sin ftp-server: ftp://193.227.205.51. Filene legges rett på rot (ikke lag undermapper). Alle filnavn må være unike for å hindre overskriving. Ikke bruk ÆØÅæøå eller spesialtegn i filnavn.
  • Via WeTransfer/Filemail og lignende leveringsplattformer.

Alle klipp som leveres til TV 2 skal være ferdig fargekorrigert, med mindre annet er avtalt med prosjektleder og SoMe-ansvarlig i TV 2 Marketing.

Vi ønsker ferdige klipp levert i:

  • Tekstet og med logo: h.265
  • Clean 16:9: ProRes 422 HQ

Alt som sendes ut til eksterne aktører skal ha:

  • TV 2 Logo
  • TV 2 Teksting 2.0
  • SoMe-mikset lyd med minus 14 lufs i stereo
  • h.265

Før klippene sendes ut skal de godkjennes av prosjektleder og SoMe-ansvarlig i TV 2. Dette kan gjøres via Frame.io/Dropbox eller lignende.