Til forsiden

Promo

Her finner dere informasjon om hvordan du leverer lineære promoer til TV 2.

Mann som sitter å ser på TV 2.Mann som sitter å ser på TV 2.

Hvilke type promoer og lengder dere skal levere står beskrevet i produksjonsavtalen. Unntaksvis vil det også avtales en tilleggsleveranse utover opprinnelig avtale. 

Alle promoer leveres i hele 5 sek intervaller med total lengde fra 10 til 50 sek. Som hovedregel setter vi inn et avslutningsbilde nøyaktig 5 sek før promoen er ferdig, men det kan også passe med et lengre eller kortere avslutningsbilde. Dette er et visuelt rolig bilde slik at seeren klarer å lese den viktige informasjonen som grafisk er plassert nederst i bildet. Det er ofte visuelt fint om det kommer en bevegelse i bildet som harmonerer med grafikken som kommer inn. Man kan også ha en sterk reaksjon/stemning som ligger en stund inn i grafikken før man klipper til avslutningsbildet. Ikke legg programlogo eller tekst på dette bildet da TV 2-grafikken kommer oppå. Det er også viktig at ingen innholdskritisk lyd legges de første før etter 0,5 sek inn i promoen og ikke de siste 5,5 sek på slutten av promoen ettersom det ikke vil oppfattes og mikses ned/fjernes. Den grafiske innpakningen og payoff-voice legges på av innholdsprodusent i TV 2 Marketing, så dere leverer promoene uten å legge dette på.

Eksempel på hvordan en promo ser og høres ut med audiovisuell innpakningen finner dere her:

Her finner dere også avslutningsgrafikken med Alpha som dere kan legge på tidslinjen for å se om det passer bra med avslutningsbildet som er valgt:

Det blir generert en «payoff-voice» som gir informasjon om tittel/kanal/dag/tid.

Eks: «Forræder, på TV 2 direkte tirsdag/i kveld kl. 20.00».

Vi har egne maler for teksting, så ikke lag undertekster. Skriv i epost når dere leverer om promoen(e) bør tekstes, og hva som skal stå der.

Dersom dere ønsker å bruke voice i promoene så kan dette enten leses av programleder om det er naturlig (innlesing organiseres av dere) eller det kan leses av TV 2s egne hallo- og promostemmer. Da sendes manus på dette til prosjektleder Marketing slik at vi kan få det lest på TV 2. Da er det også Marketing som plasserer voicen på promoene.

Vi ønsker å ha en ryddig godkjenningsprosess før dere sender oss promoene i fullkvalitet. Last opp påsynsfiler på f.eks. Vimeo, Frame.io eller Dropbox, lag en lenke og lim denne inn i en e-post som dere sender til TV 2 v/prosjektleder Marketing og prosjekteier i Program. På denne måten kan vi gi en samlet tilbakemelding. 

Når promoene er godkjent, legges de på ftp-serveren vår. Alle produksjonsselskap har et eget brukernavn og passord. Kontakt ansvarlig prosjektleder Marketing dersom dette ikke er mottatt.

Materialet navngis etter følgende navnestandard:
r-programtittel-sesongnummer-episodenummer-leveringsdato-promolengde

eks: r-farmen-s20-ep2-010125-promo25sek 

Video skal leveres i et filformat og frame rate mest mulig likt råmaterialet. Har du en tidslinje med ulike formater så eksporteres det ut i det formatet det er mest av.

Vi aksepterer følgende formater:

HD (1920*1080) 

  • DNxHD HQX 10-bit (185), MXF
  • Apple ProRes 422 HQ, Quicktime 

4K/UHD 

  • DNxHR 444, MXF
  • Apple ProRes 4444, Quicktime 

Andre formater må avtales på forhånd.

Lyd på videofil 

Videofil leveres med nedmikset stereo referanselyd på spor 1 og 2 slik lydmiksen foreligger i klipperens prosjekt. Lyd skal i tillegg alltid leveres i AAF-format. Se eget avsnitt/punkt.

Audio 

Lyd skal i tillegg leveres i AAF-format. Behold separasjon og unngå prosessering og nedmikser i klippen du skal eksportere. Anonymisert dialog leveres både i original og prosessert versjon. Unngå tegn som æøå,:<>:/ osv. i filnavnet.

Vær klar over at vi ikke importerer data som nivåjusteringer, pan og effekter fra AAF’en. Hvis et lydklipp ikke skal være med hjelper det derfor ikke å skru det ned – det bør slettes. Klippbaserte nivåjusteringer som kryssfader vil bli importert.

Innstillinger AAF-eksport
Sample rate: 48000
Bit depth: 16/24
Format / type: La programmet bygge nye wav-filer. Ikke la det kopiere originalfilene. La programmet lagre AAF- og wav-filer som separate filer.

Handles: 50 frames 

TV 2 Marketing ønsker alltid hele episoder levert i forkant av lansering slik at vi kan produsere markedsføringsmateriell utover det som produseres av produksjonsselskapet. Da leveres det på samme måte og med samme tekniske spesifikasjoner som når dere leverer promoer, med noen få unntak;

Lyd på videofil 

På videofilen inkluderes opp til 32 lydspor. Eksisterer det en ferdig stereomiks, legg den på spor 1 og 2. På de andre sporene prioriteres dialog med mest mulig separasjon. Unngå nedmiks av dialogspor. En stem-miks med clean dialog fra et postproduksjonsselskap er ok. 

Audio 

Lyd skal i tillegg leveres i AAF-format. Behold separasjon og unngå prosessering og nedmikser i klippen du skal eksportere.  Anonymisert dialog leveres både i original og prosessert versjon. Lag egne mapper for hver AAF-eksport.
Vær klar over at vi ikke importerer data som nivåjusteringer, pan og effekter fra AAF’en. Hvis et lydklipp ikke skal være med hjelper det derfor ikke å skru det ned, det bør slettes. Klippbaserte nivåjusteringer som kryssfader vil bli importert.